Fokker D.XXI 4 sarja

Fokker D.XXI  FR-157, 2/LeLv 30, zima 1942Prvých 7 strojov objednali Fíni už v roku 1936,  dodané boli v roku 1937. V dodávke boli aj pevné lyže ktoré ale neboli používané pretože výrazne znižovali výkony. Označené boli FR-76 až FR-82. Ďalšie  postavili Fíni v licencii v štyroch sériách. Pretože stroje z Holandska sú počítané ako prvá séria potom fínske stroje boli označované ako séria 2. až 5.  Na sérii dva (Sarja II) bola objednávka podaná 7.5.1937 a znela na 14 lietadiel. Stroje boli dodané v období od 11. novembra 1938 do 18. marca 1939. Ich kódy boli FR-83 až FR-96 stroje mali štandardné motory Bristol Mercury  Bristol Mercury VIII . 15. júna 1937 sa Fínom podarilo kúpiť neobmedzenú licenciu na výrobu (mohli ich teda postaviť koľko potrebovali, zatiaľ čo pôvodná licencia bola len na stavbu 14 strojov) a vláda objednala ďalšiu sériu tentoraz 21 lietadiel, tieto stroje boli označené ako 3. séria a boli dodané v období od 16. marca do 27. júla 1939. Ich kódy boli FR-97 až FR-117 (je zaujímavé že prvé lietadlo tejto série bol odovzdané ešte pred ukončením série predchádzajúcej). Aj tieto stroje mali motory Bristol Mercury VIII.
Fokker D.XXI 2/LeLv 30, zima 1942V máji (presne 9.5.1939) fínska vláda objednala ďalšiu sériu lietadiel, tentoraz 50 kusov (séria je označovaná ako štvrtá) tentoraz ale s motormi
Pratt&Whitney R1533 Twin Wasp Junior SB4G pretože zásoba motorov Mercury bola potrebná pre licenčné bombardéry Bristol Blenheim. Bolo preto nakúpené niekoľko desiatok motorov v USA a 4. séria bola prekonštruovaná pre tento motor. Výroba sa z dôvodov dodávky motorov, konštrukčných problémov a vyťaženie továrne stavbou a opravami Blenheimov pretiahla a stroje boli dodané tesne pred vstupom Fínska do vojny so ZSSR v roku 1941 (jeden bol dodaný až v priebehu bojov) Stroje mali kódy FRw-118 až FRw- 167. Kódy lietadla s motorom Wasp boli doplnené písmenom w aby sa odlíšili od pôvodných. (neskôr zrušené) Tieto stroje nemali trupové guľomety a ich výzbroj bola presunutá do krídiel kde boli 4 guľomety namiesto pôvodných dvoch. Stroje s motormi Wasp boli použité vďaka svojim už nie práve dobrým výkonom predovšetkým k prieskumným letom a ako bojové lietadlá. Ako posledná séria 5. bolo päť lietadiel zostavených v roku 1944, s kódmi FRw-171 až FRw-175, celkom teda FAF malo 97 fokerů z toho 55 s motormi Wasp a 42 s pôvodnými Mercury VIII. Fokker tvoril počas zimnej vojny základ FAF a ich piloti zostrelili 129 soviet FR-157 bez zimnej kamuflážeskych lietadiel (potvrdené zostrely) pomer strát bol 16:1 pre Fínov. Prvý zostrel na D.XXI má Eino Lukkaanen (zostrelil SB-2).Po vojne boli všetky stroje v roku 1948 zošrotované, našťastie sa podarilo na šrotovisku nájsť trup stroja FR-110 a ďalšie časti (v roku 1975) a o niečo neskôr roku 1979 v jazere Saimaa stroj FR-81 na ktorom lietal dánsky dobrovoľník Fritz Rasmussen . Na základe týchto strojov bol zostavený stroj stojaci dnes v múzeu.
 

 

Technické dáta:


Výrobca: Ilmailuvoimien Lentokonetehdas, Suomenlinna, Helsinki
Kategória: jednoplošné stíhačka
Vyrobené: 1941 v r.1944 ešte posledných 5 ks (1938)
Vyrobené kusov: 55 (38)
Posádka: 1
Motor: 1x Pratt & Whitney R-1533 Twin Wasp Junior SB4-G s výkonom 825 koní
(Bristol Mercury VIII o výkone 830 koní)
Hmotnosť prázdna: 1 534 kg (1 450 kg)
Hmotnosť vzletová: 2 190 kg (2 050 kg)
Rozpätie: 11,00 m
Dĺžka: 8,10 m
Výška: 2,75 m
Max. rýchlosť: 438 km / h (460 km / hod)
Rýchlosť stúpania: 3 000 m 4 min 30 s (?)
Dostup: 9 760 m (?)
Dolet: 860 km (?)
Výzbroj: 4x guľomet FN Browning ráže 7,92 mm v krídlach

História stroja FR-157

Doručenie k LlV30  19.5 1941
Nehoda pri pristátí 24.3 1942
Pridelenie k Llv 12 27.2 1943
Zničená elektroinštalácia pri požiari 21.6 1943
Nalietaných 174 hodín 35 minút
Dosiahnuté víťazstvá 0.5

zdroje:

SUOMEN ILMAVOIMIEN HISTORIA 3B FINNISH AIR FORCE HISTORY

Seria Pod Lupa n.10 Fokker D.21

Fokker D.XXI Wydawnictwo Militaria 5

Stavebnica

Ako základ mi poslúžila stavebnica Special Hobby 48073, motor je VECTOR R-1535 style 48028, resinové guľomety a ostatok "hand made". Nejaké zásadné úpravy som nerobil okrem oddelených klapiek.  Prakticky som použil diely zo stavebnice a vylepšil pomocou drátov a plastových profilov. Model predstavuje vzhľad stoja zo zimy roku 1942.

Fotogaléria: Fokker D.XXI 4 sarja

/album/fotogaleria-fokker-d-xxi-4-sarja/pa302467-jpg/ /album/fotogaleria-fokker-d-xxi-4-sarja/pa302471-jpg/ /album/fotogaleria-fokker-d-xxi-4-sarja/pa302474-jpg/ /album/fotogaleria-fokker-d-xxi-4-sarja/pa302475-jpg/ /album/fotogaleria-fokker-d-xxi-4-sarja/pa302478-jpg/ /album/fotogaleria-fokker-d-xxi-4-sarja/pa302479-jpg/ /album/fotogaleria-fokker-d-xxi-4-sarja/pa302491-jpg/ /album/fotogaleria-fokker-d-xxi-4-sarja/pa302492-jpg/ /album/fotogaleria-fokker-d-xxi-4-sarja/pa302493-jpg/

Diskusná téma: Fokker D.XXI 4 sarja

Neboli nájdené žiadne príspevky.