Fokker D.XXI 4 sarja
Prvých 7 strojov objednali Fíni už v roku 1936, dodané boli v roku 1937. V dodávke boli aj pevné lyže ktoré ale neboli používané pretože výrazne znižovali výkony. Označené boli FR-76 až FR-82. Ďalšie postavili Fíni v licencii v štyroch sériách. Pretože stroje z Holandska sú počítané ako prvá séria potom fínske stroje boli označované ako séria 2. až 5. Na sérii dva (Sarja II) bola objednávka podaná 7.5.1937 a znela na 14 lietadiel. Stroje boli dodané v období od 11. novembra 1938 do 18. marca 1939. Ich kódy boli FR-83 až FR-96 stroje mali štandardné motory Bristol Mercury Bristol Mercury VIII. 15. júna 1937 sa Fínom podarilo kúpiť neobmedzenú licenciu na výrobu (mohli ich teda postaviť koľko potrebovali, zatiaľ čo pôvodná licencia bola len na stavbu 14 strojov) a vláda objednala ďalšiu sériu tentoraz 21 lietadiel, tieto stroje boli označené ako 3. séria a boli dodané v období od 16. marca do 27. júla 1939. Ich kódy boli FR-97 až FR-117 (je zaujímavé že prvé lietadlo tejto série bol odovzdané ešte pred ukončením série predchádzajúcej). Aj tieto stroje mali motory Bristol Mercury VIII.
V máji (presne 9.5.1939) fínska vláda objednala ďalšiu sériu lietadiel, tentoraz 50 kusov (séria je označovaná ako štvrtá) tentoraz ale s motormi Pratt&Whitney R1533 Twin Wasp Junior SB4G pretože zásoba motorov Mercury bola potrebná pre licenčné bombardéry Bristol Blenheim. Bolo preto nakúpené niekoľko desiatok motorov v USA a 4. séria bola prekonštruovaná pre tento motor. Výroba sa z dôvodov dodávky motorov, konštrukčných problémov a vyťaženie továrne stavbou a opravami Blenheimov pretiahla a stroje boli dodané tesne pred vstupom Fínska do vojny so ZSSR v roku 1941 (jeden bol dodaný až v priebehu bojov) Stroje mali kódy FRw-118 až FRw- 167. Kódy lietadla s motorom Wasp boli doplnené písmenom w aby sa odlíšili od pôvodných. (neskôr zrušené) Tieto stroje nemali trupové guľomety a ich výzbroj bola presunutá do krídiel kde boli 4 guľomety namiesto pôvodných dvoch. Stroje s motormi Wasp boli použité vďaka svojim už nie práve dobrým výkonom predovšetkým k prieskumným letom a ako bojové lietadlá. Ako posledná séria 5. bolo päť lietadiel zostavených v roku 1944, s kódmi FRw-171 až FRw-175, celkom teda FAF malo 97 fokerů z toho 55 s motormi Wasp a 42 s pôvodnými Mercury VIII. Fokker tvoril počas zimnej vojny základ FAF a ich piloti zostrelili 129 soviet
skych lietadiel (potvrdené zostrely) pomer strát bol 16:1 pre Fínov. Prvý zostrel na D.XXI má Eino Lukkaanen (zostrelil SB-2).Po vojne boli všetky stroje v roku 1948 zošrotované, našťastie sa podarilo na šrotovisku nájsť trup stroja FR-110 a ďalšie časti (v roku 1975) a o niečo neskôr roku 1979 v jazere Saimaa stroj FR-81 na ktorom lietal dánsky dobrovoľník Fritz Rasmussen . Na základe týchto strojov bol zostavený stroj stojaci dnes v múzeu.
Technické dáta:
Výrobca: Ilmailuvoimien Lentokonetehdas, Suomenlinna, Helsinki
Kategória: jednoplošné stíhačka
Vyrobené: 1941 v r.1944 ešte posledných 5 ks (1938)
Vyrobené kusov: 55 (38)
Posádka: 1
Motor: 1x Pratt & Whitney R-1533 Twin Wasp Junior SB4-G s výkonom 825 koní
(Bristol Mercury VIII o výkone 830 koní)
Hmotnosť prázdna: 1 534 kg (1 450 kg)
Hmotnosť vzletová: 2 190 kg (2 050 kg)
Rozpätie: 11,00 m
Dĺžka: 8,10 m
Výška: 2,75 m
Max. rýchlosť: 438 km / h (460 km / hod)
Rýchlosť stúpania: 3 000 m 4 min 30 s (?)
Dostup: 9 760 m (?)
Dolet: 860 km (?)
Výzbroj: 4x guľomet FN Browning ráže 7,92 mm v krídlach
História stroja FR-157
Doručenie k LlV30 19.5 1941
Nehoda pri pristátí 24.3 1942
Pridelenie k Llv 12 27.2 1943
Zničená elektroinštalácia pri požiari 21.6 1943
Nalietaných 174 hodín 35 minút
Dosiahnuté víťazstvá 0.5
zdroje:
SUOMEN ILMAVOIMIEN HISTORIA 3B FINNISH AIR FORCE HISTORY
Seria Pod Lupa n.10 Fokker D.21
Fokker D.XXI Wydawnictwo Militaria 5
Stavebnica
Ako základ mi poslúžila stavebnica Special Hobby 48073, motor je VECTOR R-1535 style 48028, resinové guľomety a ostatok "hand made". Nejaké zásadné úpravy som nerobil okrem oddelených klapiek. Prakticky som použil diely zo stavebnice a vylepšil pomocou drátov a plastových profilov. Model predstavuje vzhľad stoja zo zimy roku 1942.

Diskusná téma: Fokker D.XXI 4 sarja
Neboli nájdené žiadne príspevky.